Usunięcie łagodnych zmian piersi

FILOZOFIA

Zmiany chorobowe piersi mogą dotyczyć zarówno kobiety, jak i mężczyzn, choć w mniejszym stopniu. Skala zagrożenia dla zdrowia jest jednak taka sama.

Opisy zabiegów

Zmiany chorobowe piersi powinny wzbudzać niepokój zarówno pacjenta, jak i lekarza. Pomimo że coraz więcej osób choruje na nowotwór piersi, to większość zmian w gruczole sutkowym jest łagodna. Choroby piersi dotyczą głównie kobiet praktycznie w każdym wieku.

Najprostszy podział chorób piersi to zmiany łagodne oraz złośliwe. Nowotwory złośliwe piersi mogą występować również u mężczyzn, ale jest to bardzo rzadkie.

Dowiedz się więcej

Łagodne nowotwory piersi najczęściej występują pod postacią:

∞ brodawczaków wewnątrzprzewodowych – charakteryzują się częstym występowaniem surowiczej lub krwistej wydzieliny z brodawek piersi,

∞ gruczolakowłókniaków – dobrze odgraniczone, pojedyncze zmiany, których ryzyko przemiany w zmiany złośliwe jest niewielkie,

∞ guzów liściastych – zmiany szybko rosnące, wykazujące ryzyko przejścia w zmianę złośliwą,

∞ łagodne zmiany przypominające nowotwory złośliwe, ale nie wiążą się z ryzykiem przemiany złośliwej,

∞ torbieli – powstają w wyniku rozrostu nabłonka przewodów mlecznych i ich zarośnięcia. Torbiele nie zwiększają istotnie ryzyka powstania raka piersi.

Każda zauważona zmiana wyglądu skóry piersi, ból, zmiana kształtu brodawki lub wyciek płynu to objawy, których nie można lekceważyć i należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza, który po wykonaniu specjalistycznych badań zadecyduje o dalszym postępowaniu.

Metoda leczenia zależy od typu i charakteru zmiany. Zmiany łagodne  wymagają zazwyczaj zabiegu chirurgicznego, polegającego na miejscowym usunięciu zmiany (bez usuwania piersi). Pacjentka otrzymuje znieczulenie miejscowe. Lekarz wycina chorą tkankę wraz z minimalnym marginesem i przesyła do badania histopatologicznego. W trakcie zabiegu lekarz może podjąć decyzję o wykonaniu dodatkowego badania – biopsji.

Rana zostaje zszyta szwami wchłanialnymi.

Gojenie trwa około tygodnia.

PO ZABIEGU

∞ zalecane jest noszenie biustonosza uciskowego lub bandaża elastycznego,

∞ nie wolno uprawiać sportów, wykonywać cięższych prac fizycznych, korzystać z sauny i solarium.

ZABIEGI POWIĄZANE

∞ Operacje radykalne

∞ Leczenie oszczędzające lub amputacje z jednoczesną rekonstrukcją

∞ Operacje zmian łagodnych