Punkty rubinowe czyli naczyniaki starcze

Łacińska nazwa punktów rubinowych to haemangioma senile czyli naczyniak starczy. Naczyniaki starcze pojawiają się z biegiem czasu. Są to niewielkie, czerwone, fioletowe lub granatowe punkty lub grudki na skórze. Są skutkiem nieprawidłowego rozszerzania się drobnych naczyń krwionośnych. Występują na całym ciele, szczególnie zauważalne są na dekolcie, brzuchu oraz plecach.

Przyczyny powstawania naczyniaków starczych?

Nagłe pojawienie się wielu naczyniaków może być objawem problemów hormonalnych, chorób wątroby, zaburzeń pracy układu pokarmowego, krążenia, nadciśnienia. Bywa ponoć także skutkiem stosowania leków kortykosteroidowych. Zarazem ma je powodować nadmiar stresów, przetrenowanie, picie zbyt dużych ilości kawy czy spożywanie zbyt ostrych potraw. Wspomina się także o czynniku genetycznym.

Skutki zdrowotne występowania naczyniaka starczego

Naczyniak starczy nie musi oznaczać żadnej choroby ogólnoustrojowej. Jeśli nie towarzyszą mu żadne inne niepokojące objawy, jesteś w formie, pamiętasz o badaniach profilaktycznych i przesiewowych, nie ma potrzeby punktów rubinowych diagnozować. Pokaż się jednak, dla pewności, dermatologowi. Jeśli coś niepokojącego jednak się dzieje, a u lekarza pierwszego kontaktu nie byłeś od lat, nawet punkty rubinowe są dobrą motywacją, by zadbać o zdrowie.

Usuwanie naczyniaków rubinowych

Usuwanie naczyniaków rubinowych można przeprowadzić na kilka sposobów, jeśli istnieją ku temu wskazania estetyczne.

Zabiegi usuwania punktów rubinowych są wykonywane bardzo szybko, zwykle w znieczuleniu miejscowym. Niosą minimalne ryzyko powikłań czy infekcji i pozwalają praktycznie od razu wrócić do normalnego funkcjonowania.

Inną metodą jest laserowe usuwanie naczyniaków rubinowych – tu stosowanie laserów barwnikowych. Stosuje się zwykle od 1 do 3 sesji, zależnie od wielkości i ilości punktów rubinowych.

Po zabiegach laserowych mogą utrzymywać się niewielkie siniaki, zwykle ustępujące do tygodnia. Trwają także prace nad stosowaniem leków hamujących rozrost naczyń w leczeniu naczyniaków starczych.

Zalecenia po zabiegu: Przez 3 dni po zabiegu należy unikać wysiłku fizycznego i sauny, a przez miesiąc nie wolno opalać miejsc poddanych działaniu lasera. Bezpośrednio po terapii może wystąpić lekkie zaczerwienienie bądź obrzęk, jednak powinny ustąpić w ciągu kilku dni.

Przeciwwskazaniami do wykonania zabiegu są: ciąża, cukrzyca, padaczka, zaburzenia krzepnięcia, przyjmowanie leków na rozrzedzenie krwi, intensywna lub świeża opalenizna

Może Cię zainteresować: