Staw kolanowy – artroskopia kolana

Operacje kolanaStaw kolanowy to największy oraz jeden z najbardziej złożonych zarówno funkcjonalnie jak i mechanicznie stawów człowieka. Spoczywa na nim bezpośrednio cały ciężar ciała człowieka. Staw kolanowy jest najbardziej narażony na różne uszkodzenia spowodowane nadwagą, zwyrodnieniami, urazami, oraz przez inne choroby. Czasami nawet drobny uraz może doprowadzić do znacznych zmian w strukturze stawu.

Choroba zwyrodnieniowa jest najczęstszą przyczyną dolegliwości bólowych oraz pogorszenia funkcji stawu. W trakcie tego schorzenia na początku dochodzi do uszkodzenia struktury chrząstki pokrywającej powierzchnie stawowe następnie do jej zniszczenia co powoduje zniszczenie tkanki kostnej z sąsiedztwa. W trakcie tego schorzenia uszkodzeniu podlega także torebka stawowa. Morfologicznie w chorobie zwyrodnieniowej dochodzi na początku do degeneracji, niszczenia chrząstki stawowej, następnie do niszczenia warstwy podchrzęstnej co doprowadza do torbieli i wyrośli, a następnie do powstania zapalenia błony maziowej oraz otaczających ją tkanek. Końcowym efektem choroby zwyrodnieniowej jest zniekształcenie stawu.

W początkowym stadium choroby pacjenci uskarżają się na bóle kolana, które występują podczas wchodzenia i schodzenia po schodach. Zwykle ustępują w okresie spoczynku. Wraz z rozwojem choroby okresy dolegliwości bólowych wydłużają się a okresy bezbólowe ulegają skróceniu W zaawansowanej chorobie zwyrodnieniowej bóle są stałe. W pierwszej fazie choroby stwierdzamy bolesność pulsacyjną stawu oraz trzeszczenia podczas ruchu. W zaawansowanym stadium choroby dochodzi do niestabilności więzadłowej, ograniczenia ruchomości rzepki, następnie do zaburzenia osi kończyny, zwykle koślawości kolan. Chód staje się nieudolny – chory utyka. W wyniku oszczędzania chorej kończyny dochodzi do zaniku mięśni uda. W zaawansowanej chorobie leczeniem jest operacja wymiany stawu kolanowego.

Uszkodzenie chrząstki stawowej

Uszkodzenia chrząstki stawowej powstają w wyniku niestabilności lub są powodowane uszkodzeniami łąkotek a także w wyniku złamań sród- lub przystawowych. Mogą też powstawać w wyniku urazów bezpośrednich kolana. Uszkodzenia chrząstki stawowej są dużym problemem terapeutycznym w ortopedii. Chrząstka stawowa nie ulega procesom regeneracji (brak komórek aktywnych metabolicznie). Raz uszkodzona chrząstka nie odbudowuje się – może tylko wypełnić się blizną łączno-tkankową tzw. chrząstko-podobna. Ze względu na brak właściwości gojenia należy zawsze działać w jak najwcześniejszym stadium choroby. Na leczenie składają się zabiegi chirurgiczne ja również odpowiednia rehabilitacja.

W przypadku ograniczonych ubytków chrząstki stawowej możemy zastosować następujące techniki:

• przesunięte przeszczepy chrzęstno-kostne ze zdrowej części kolana w miejscu ubytku
  • stymulację biologiczną – mikrozłamania, nakłucia lub nawiercanie warstwy podchrzęstnej – możemy tu zastosować tzw. „komórki macierzyste”
  • hodowla chondrocytów i transfer wyhodowanej chrząstki
  • usunięcie (shaving) powierzchownej warstwy zniszczonej chrząstki; dodatkowo można podać leki stymulujące i nawilżające powierzchnie stawową (kwas hialuronowy) oraz leki wzbogacające warstwę podchrzęstną (siarczan glukozaminy)
  • w przypadku rozległych zmian: endoprotezy częściowe i całkowite czy osteotomię
  • bardzo ważne jest skorygowanie osi biomechanicznej kończyny oraz zlikwidowanie uszkodzeń powodujących destrukcję chrząstki (uszkodzonych łąkotek, naderwanych lub zerwanych więzadeł krzyżowych, zmniejszenie nadmiaru błony maziowej)

Wymiana stawu kolanowego

Zabieg wykonywany w znieczuleniu ogólnym lub przewodowym. W tym przypadku operacja kolana polega na zastąpieniu endoprotezą stawu kolanowego. Proteza wykonana jest z metalu lub tworzywa sztucznego.

Wskazania do zabiegu:

• zaawansowane zwyrodnieniowe zmiany stawu kolanowego
  • ból uniemożliwiający codzienną aktywność pomimo wdrożonej rehabilitacji
  • znaczne usztywnienie stawu

Cena: od 12000 zł – operacje rekonstrukcyjne kolana ACL