Rhinophyma – przerost nosa, guzowatość nosa, trądzik różowaty
trądzik różowaty

Trądzik różowaty a rhinophyma

Rhinophyma wywodzi się z trądzika różowatego. Trądzik różowaty jest przewlekłą chorobą i dotyczy skóry twarzy.

W trądziku różowatym rozróżniamy trzy stadia:

• stadium rumieniowe
  • grudkowo-krostkowe
  • przerostowe

W trzecim stadium zaawansowania choroby, zwłaszcza u mężczyzn, może rozwinąć się rhinophyma. Rhinophymę charakteryzuje rozszerzony, bulwiasty, czerwony nos powstały w wyniku przerostu tkanek miękkich nosa, powiększenia gruczołów łojowych i rozszerzenia ich ujść oraz rozwój stanu zapalnego. Zmianom tym towarzyszy nasilony łojotok a po ucisku z ujść gruczołów łojowych wydostaje się mazista wydzielina złożona z łoju, keratynocytów i bakterii.

Rhinophyma
Źródło: Wikipedia.pl

Zniekształcenie nosa idzie w parze z zaburzeniem jego funkcji (niedrożność). Nie ma możliwości leczenia przyczynowego guzowatości nosa, możemy jedynie uzyskać względną poprawę lecząc pacjentów okresowo środkami doustnymi i przewlekle miejscowymi. Jest to leczenie jedynie objawowe.

Metody leczenia

Metodami zabiegowymi dotychczas stosowanymi w leczeniu rhinophyma, które wielokrotnie poprawiają stan estetyczny pacjenta to:

przerost nosa
Źródło: pcds.org.uk
  • ścięcie przerosłych tkanek miękkich nosa skalpelem lub przy pomocy elektrokoagulacji
  • usunięcie laserem CO2
  • chirurgiczne wycięcie i pokrycie przeszczepem skóry
  • terapia fotodynamiczna, która jest nieinwazyjna i znajduje zastosowanie w mało zaawansowanych przypadkach

Nowe podejście do leczenia – laseroterapia

W ostatnim czasie, gdy do medycyny zabiegowej szeroko wprowadzono lasery wysokoenergetyczne, ich zastosowanie w leczeniu rinophyma wydaje się być bardzo uzasadnione. Szczególnie laser Nd:Yg 1444 nm daje duże możliwości terapeutyczne w leczeniu defektów estetycznych związanych z przerostem nosa.

guzowatość nosa
Źródło: pcds.org.uk

Celem zabiegu laserowego jest nie tylko leczenie objawowe ale, poprzez czasowe odnerwienie skóry nosa, zlikwidowanie przyczyny czyli nadmiernego wydzielania łoju. W AG Klinik do leczenia wykorzystujemy laser Nd:Yg 1444 nm. W czasie jednego zabiegu podajemy 100-150 mJ energii. Efekt zabiegu to zniszczenie przerosłych gruczołów łojowych i znaczna redukcja wydzielania łoju oraz widoczne zmniejszenie wymiarów nosa. Dodatkowo, w przypadku występowania tworów guzowatych, można je usunąć laserem ablacyjnym CO2. Wyniki leczenia laseroterapią są bardzo dobre – nos odzyskuje prawidłowy kształt, funkcjonowanie i estetyczny wygląd.